TA counselling
Grip op je eigen gedrag en communicatie
Tussen 9 en 17 is er veel leed. Ook veel moois gelukkig, en hopelijk voorál veel moois. Maar daar gaat het mij nu niet om. Wat mij bezig houdt is hoeveel er tussen mensen mis kan gaan op de werkvloer.

‘Soft skills’ kunnen je keihard raken
De meesten van ons zien onze collega’s net zo vaak of zelfs vaker dan onze partner, kinderen en vrienden. Of dat nu online is of op kantoor. En door de jaren heen zijn we behoorlijk wat gaan eisen als het gaat om de gedrags- en communicatievaardigheden van de gemiddelde werknemer. Als je er wat vacatures op naleest lijkt iedereen wel het spreekwoordelijke ‘schaap met 5 poten’ te eisen. Daadkrachtig, assertief, sociaal vaardig, proactief – en zo beperk ik mij maar tot een paar woorden uit de grote hoeveelheid eisen die allemaal te maken hebben met wie we zijn en hoe wij ons gedragen. De zogenaamde ‘soft skills’ die je keihard kunnen raken als jij ze niet allemaal bezit.
En, laten we eerlijk zijn – níemand bezit ze allemaal.
Dag in dag uit staan we ‘aan’
Tegelijk lijken we dat soms wel te verwachten. Van onze collega’s, van onze leidinggevenden, van het management. We moeten altijd ‘aan’ staan, assertief maar toch vriendelijk reageren, proactief zijn maar wel zo sociaal zijn dat je je collega’s niet het gras voor de voeten wegmaait. Dóórpakken maar je wel aan de procedures houden.
En dat allemaal onder een behoorlijk hoge werkdruk. En dat niet een paar dagen per jaar maar dag in dag uit, week na week, maand na maand.
Een onzeker en onbegrepen gevoel
Als je geluk hebt, zit je precies op je plek. Jouw talenten sluiten goed aan op wat het werk en het team van je vragen. Ben jij even niet zo assertief? Geen probleem want een collega blinkt daarin uit. Ben jij degene van ‘grote stappen, snel thuis’? Dan is er die ene collega die nog snel een gedetailleerde check doet en de details inkleurt waar jij het geduld niet voor hebt.
Maar als je pech hebt, sluit het allemaal niet zo naadloos op elkaar aan. Je voelt je telkens tekort schieten, en dan vooral als het gaat om je gedrag en je manier van communiceren. Of het nu een collega, je leidinggevende of een klant is, het loopt niet lekker. Het is alsof je de juiste toon niet te pakken krijgt, te laat of verkeerd reageert. Dat kan je een behoorlijk onzeker en onbegrepen gevoel geven. En dat terwijl je wél heel goed bent in je werk!
Onderzoek je eigen gedrag en communicatie
Het kán zijn dat je echt niet op je plek zit. En dat daardoor de communicatie met anderen ongemakkelijk verloopt. Maar wat als je sterk voelt; ik hóór hier, ik heb plezier in mijn werk en wil dit nog langer blijven doen? Dan is het goed om je eigen patronen van gedrag en communicatie onder de loep te nemen. Ik help je hier graag mee omdat het mijn missie is om mensen weer met plezier naar hun werk te laten gaan. Zodat de tijd die jij ‘tussen-negen-en-vijf’ doorbrengt geen slagveld van negatieve emoties en conflicten is, maar dat je er energie uit haalt en het naar je zin hebt.
Moeten we daarvoor in jouw verleden denken? Dat hoeft niet persé. Ik kan samen met jou puur kijken naar hoe jij op je werk communiceert en je gedraagt. We analyseren dat en onderzoeken wat je daarin kunt ontwikkelen om het soepel te laten lopen tussen jou en anderen op het werk. Zodat contact met klanten, collega’s en je leidinggevende weer plezierig is en een bron van energie wordt.
Als je wilt kunnen we daarbij óók kijken waar jouw gedrag en manier van communiceren ‘vandaan komt’. Welke voorbeelden had je vroeger thuis bijvoorbeeld met het omgaan met conflicten? Hoe spraken jouw ouders en andere ouderfiguren over hun ‘baas’? En hoe gingen ze met jou om wanneer jij je eigen stem liet horen, even niet in de pas wilde lopen met het gezin? Als het voor jou helpend is kunnen we dat onderzoeken. Want het kan helpen om jezelf niet telkens de schuld te geven van jouw gedrag- elk gedrag komt ergens vandaan en is verklaarbaar.
Ik hoor graag jouw verhaal
Ik ben heel benieuwd wat jou dwars zit in het contact op het werk. Vertel het mij in een kennismakingsgesprek en op basis daarvan kan ik een op maat gemaakte training voor je opstellen. Die ontvang je vrijblijvend in de mail. Wil je nog niet kennismaken maar heb je wel vragen? Stuur mij dan een berichtje via amanda ‘apenstaartje’ amazonecounselling.nl.
Ik kijk ernaar uit van je te horen!
p.s. wil je dat de training via jouw werk wordt vergoed? Zet het erbij in de mail, dan vertel ik je wat daarvoor nodig is.